Sök i bloggen

2008-02-24

Vecka 8: stabilt + separation av utveckling för små/stora lägenheter?

Inget speciellt nytt denna vecka. Försiktigt upp om något. Månadsstatistiken ser ut att kunna bli intressant. Små lägenheter verkar fortsätta upp med ett par procent, medan stora lägenheter går ner med ett par procent. Att de utvecklar sig åt olika håll, har inte hänt någon av de tidigare 7 månaderna. Totalen är dock ungefärligen konstant. Jag återkommer med definitiva resultat och grafer för Februari i början av Mars.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det vore intressant att se en graf med prisutvecklingen för lägenheter sen 80-talet kanske, för snabb jämförelse. Jag har sett en sån nån gång och vill minnas att ungefär 2004 började en brant stegring, som bör korrigeras innan det kan bli attraktivt med lägenhetsköp generellt.

Jonas Jesus Maria sa...

Jag har inte statistik så långt bak.

http://www.maklarstatistik.se/01/0180_h.htm
Ger utvecklingen för hela stockholms bostadsrätter fram till 2006. FÖrmodligen har innerstaden haft ungefärligen samma procentuella utveckling.

http://www.maklarstatistik.se/01/sthlm.htm ger statistik från 2006 och framåt för innerstaden.

Om du ska hitta en relevant historisk normalnivå behöver du nog justera för KPI eventuellt löne inflation. Det hittar du på SCB.

Om jag någongång for tid kanske jag gör denna analysen.