Sök i bloggen

2008-05-18

Vecka 20: Fortsatt ökning av budstart, men något fallande slutpriser

Budstartsökningen beror den här gången förmodligen på onormalt hög andel Östermalmslägenheter.

Jag har också upptäckt att en del lägenheter har rapporterats som sålda och sedan tagists bort. Jag har rensat för några sådana i historiska data. Men jag kommer att göra en mer sammanhållen insats de närmaste månaderna. Därför kan historiska data komma att flytta sig något i efterhand. Detta förväntar jag dock ha mycket lite inverkan på hur kurvorna ser ut.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om det nu är ovanligt många Östermalmslägenheter, vilket känns som en trolig förklaring, då säljs det nästan "ingenting" utanför Östermalm hos denna stora mäklare.

Antalet sålda objekt per vecka ser också ut att ha lagt sig på en betydligt lägre nivå än för ungefär ett halvår sedan. Därför bör de totala intäkterna för mäklaren sjunkit drastiskt.

Går det att se samma graf uppdelad per Östermalm/Söder/KHolmen/Vasastan?

Anonym sa...

Hej tack för en bra sida. Undrar bara vilken mäklarfrima är det du kollar? Mvh Johan

Jonas Jesus Maria sa...

Mäklaren är Erik Olsson.

Det går utmärkt att se samma graf uppdelad på stadsdelar, men det blir en ganska osäker analys. Exempelvis Östermalm hoppar mellan 0-3 försäljningar per vecka. Dessutom tror jag att min mäklare inte representativ på Ömalm

Vid nästa månadsdata skulle jag kunna ge en updpatering splittat på stadsdelar, så kan du se utvecklingen.

Anonym sa...

Bra blogg! Om antalet transaktioner i sekundärmarknaden (begagnatmarknaden) minskar(?) pga av ökat gap mellan köpare och säljares förväntningar, borde det inte då bli kraftig inbromsning i primärmarknaden (nyproduktion)? Vem köper på ritningar under genuin osäkerhet vad gäller pris med inflyttning om 12-18 månader?

Anonym sa...

Angående primärmarknaden tycker jag att man märker av en minskad aktivitet i Sundbyberg/Solna. Ursvik t.ex börjar bygga upp ett ganska stort "lager" av kontraktsfärdiga lägenheter.

Anonym sa...

En rätt ovetenskaplig men ganska kul och bra undersökning som jag brukar göra är att gå in och söka på Hemnet på t.ex. hela Stockholm, alla lägenheter, med nyckelordet "acceptpris". För tillfället får man upp cirka 100 träffar (Stockholm och Solna), av total 2400. Hade varit kul om du orkade börja samla på dig statistik på hur den kvoten utvecklas. Minns att den var relativt hög (typ 1/10) i höstas när priserna sjönk. Den senaste månaden har den gått från i princip noll till 1/25...