Sök i bloggen

2007-11-20

Kanske upp ändå? - Förbryllande budstarts ökning

Det verkar som om vi har en liten prisökning ändå (c:a 1%) även om jag plockar bort de fyra försäljningar med högst budstart (då kommer jag ner till normal budstarts nivå).

Vad som fortfarande förbryllar är att budstarter sker på högre nivåer (se mina två senaste artiklar plus kommentarer till dessa).

Slutsatsen är att det är för tidigt att säga om budstartsökningen är något trendbrott och vad det i sådanafall betyder. Jag ska försöka följa upp detta i slutet av denna vecka för att se om trenden håller i sig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Troligtvis har mäklarna i viss mån bytt strategi och går nu ut med högre utgångspriser. När budgivningarna ej drar iväg lika mycket blir effekten av så kallade "lockpriser" snarare den motsatte och bidrar till att sänka slutpriset och påskynda det allänna prisfallet eftersom den prisgolvet sjunker. Men det är bara min lilla tes...

Jonas Jesus Maria sa...

Låter som en väldigt rimlig förklaring... jag har funderat på det själv. Nu råkar statistiken vara över endast en mäklare.... så det blir lite svårt att dra generella slutsatser, men det kan vara värt att hålla ögonen öppna för fenomenet.

Anonym sa...

Det skulle vara intressant att analysera trenden för kvm-priset på objekt som sätts ut till fastpris på Hemnet. Även om dessa priser rimligtivs i snitt bör ligga något över marknadspriset så borde iaf trenden för dessa vara en ganska säker indikator på åt vilket håll priserna går.

Kanske skulle bli en övermäktig uppgift för en person dock:)