Sök i bloggen

2007-11-19

Uppdatering: Bostadspriser ner/oförändrat?

Inspirerad av hypotesen i mitt senaste inlägg (budstart är korrelerad med bostadsrättens marknadsvärde), valde jag att plotta budpremium (dvs procent som slutpris överstiger budstart) för de senaste veckorna. Den tjockare linjen är rullande tre-veckors snitt.

Jag har försökt rensa för effekten av ökad andel fastpriser, genom att rensa ut alla budpremier som är 0% eller mindre (mindre, eftersom "fast pris" naturligtvis inte innebär att man inte kan pruta...). Jag vill rensa för fastpriser, eftersom dessa utgånspriser generellt sätts högre än vanliga utgångspriser, och skulle ge en överskattning av budpremie-nedgången.

Förutom att indikera ett sjunkande marknadspris för bostadsrätter under de senaste 13 veckorna, indikeras även oförändrade eller sjunkande priser den senaste veckan.

2 kommentarer:

Michael sa...

Jag förstår inte riktigt denna graf - det ser ut som om premien är 50% i början av perioden och det kan ju inte gärna vara fallet?

Jonas Jesus Maria sa...

Jodå, men de två första datapunkterna baseras enbart på 4 resp 8 försäljningar, så de är inte så tillförlitliga. Resterande datapunkter ä mellan 18 och 52 datapunkter (se graf i tidigare artikel.